“Het baliebezoek zal miniem worden” 

Bert Walters is ambtenaar Burgerlijke Stand bij de gemeente Amstelveen. Hij maakte een gemeentelijke fusie mee en zag hoe het werk op Burgerzaken mede daardoor is veranderd. Ook merkte hij hoe oudere ambtenaren tegen opleidingen voor de nieuwe werkwijze aankijken. 

Hoe lang werk je al bij Burgerzaken? 
“Ik werk sinds 1 november 1976 bij Burgerzaken. Zo heb ik de persoonskaarten nog meegemaakt.” 

Aalsmeer en Amstelveen zijn gaan samenwerken. Was dat lastig? 
“Dat was zeker lastig, want een kleine gemeente moest gaan samenwerken met een gemeente die 3x groter is. De werkwijze van Amstelveen was daarbij leidend en dus was de vrijheid een beetje weg. Procedures werden heel strak ingevoerd en gevolgd. Dat was wel een schok voor veel medewerkers.” 

Hoe was dat te merken? 
“De mensen die uit Aalsmeer hadden in het begin het gevoel van ‘jongens, waar zijn we in beland?’. Nu zeggen ze ’het is toch wel interessant, het is leuk en het is te doen’. Dus het was een cultuurschok, maar eenmaal daar doorheen wordt het werk ook plezieriger. Ik kan natuurlijk niet voor al mijn collega’s spreken, maar over het algemeen hoor ik dat het werk interessanter is geworden. Meer gevarieerd. Wat ook speelt is dat je voorheen 30 duizend mensen bediende en nu 120 duizend.” 

Het ram- en stampwerk van paspoorten gaat weg

Hoe is het werk veranderd? 
“Dat gaat vooral over transitie naar het automatiseren van gegevensverwerking. Eerst beperkt en daarna steeds uitgebreider. Nu is het zo dat als de computers er mee uitscheiden, wij niets meer kunnen doen. Het werk bij de Burgerlijke Stand is nu grotendeels gedigitaliseerd. Soms moeten persoonskaarten nog geraadpleegd worden en dan is het van ‘we gaan even naar 'opa' (doelend op zichzelf) die weet wat erop staat’.  Natuurlijk is bij ons een van de speerpunten het tegengaan van adresfraude. Naast veel klantcontact, zijn er veel meer contacten met buiten. Met ’naar buiten gaan’ moet je je als afdeling ook profileren, want het heet niet voor niets Basisregistratie Personen. Alle binnengemeentelijke organisaties zijn ervan afhankelijk of die Burgerzakenadministratie goed is.” 

Wat is de toekomst voor Burgerzaken? 
“Dat Burgerzaken zich gaat ontwikkelen als een afdeling met specialisten. Het ram- en stampwerk van paspoorten? Dat gaat weg, dat is niet meer van deze tijd. Noodzakelijk zijn mensen met een heleboel vakkennis. die de moeilijke klanten kunnen helpen. Aan de andere kant moet je als gemeente altijd zorgen dat je ook de gemakkelijke klanten goed af kan helpen. Alleen, het baliebezoek zal miniem worden.” 

Mooi is dat de gemeente je de kans geeft te studeren

Over kennis bijhouden, hoe kijken medewerkers daar tegenaan? 
“Zeker de wat ouderen hebben toch wel examenvrees. Het is best een pittig stukje, maar ook leuk. Als ze het eenmaal gedaan hebben, komen ze positief en enthousiast terug. Want het is natuurlijk best leuk om een paspoort in je handen te krijgen met een vraag van ‘Zeg maar of die vals is, ja of nee’ en ‘waarom is die nu vals?’.  Mooi is dat de gemeente echt heel veel gelegenheid geeft om te studeren. Die e-learning kun je gewoon in de baas zijn tijd doen. Dan houd je een dagdeel vrij en dan ga je apart in kamertje hier bij de gemeente zitten. Of in een ploegje bij elkaar, dan kan je ook nog overleggen. De jonkies vinden het prachtig. Aan de andere kant … het gevoel overheerst bij ouderen van ‘moet dit nog wel?’. En ja, het moet, ook als je de 50 gepasseerd bent. Dat is geen keuze, het moet gewoon.”

Wil jij ook aan de slag voor de toekomst van jouw baan? 
Maak nu kosteloos een account aan

Lees ook deze verhalen