Home | Kom in actie | Netwerken en solliciteren | 12 tips voor een goed cv

12 tips voor een goed cv

Interessegebieden

Voor wie een winnend cv wil: 12 strakke tips!

Gebruik deze cv-tips als checklist voor jouw eigen cv.

  1. Maak je cv niet langer dan twee pagina's
  2. Zorg voor een logische opbouw
  3. Kies of je wel of geen foto toevoegt
  4. Vermeld de juiste gegevens
  5. Maak een profieltekst over jezelf
  6. Maak een opvallend cv
  7. Gebruik de juiste termen
  8. Maak meerdere cv's
  9. Laat zien wat je hebt bereikt
  10. Ga zorgvuldig om met beeld
  11. Ga op zoek naar referenties
  12. Zorg dat iemand meeleest met jouw cv

1. Maak je cv niet langer dan twee pagina’s

Stel je eens voor dat je een vacature hebt uitstaan en hier reageren tientallen mensen op. Het is dan wel fijn als je per kandidaat snel kunt doorgronden of iemand geschikt is of niet. Het helpt dan niet als je cv’s moet bekijken die een aantal pagina’s lang zijn. Vermeld dan ook alleen maar relevante informatie op je cv en zorg ervoor dat je cv niet langer is dan twee pagina’s. Een cv is namelijk niet een opsomming wat je allemaal hebt gedaan in je werkende leven. Het is een opsomming van de werkervaring die aansluit bij de vacature waar je op reageert. Heb je veel ervaring met het werken met grafische software, maar reageer je op een administratieve functie, dan hoef je die grafische vaardigheden niet extra te benadrukken. Die heb je namelijk niet direct nodig voor de functie. Benadruk wel dat je zeer precies werkt en altijd je deadlines haalt.

Terug naar boven

2. Zorg voor een logische opbouw

Ga ervan uit dat de ontvanger weinig tijd heeft om ieder cv uitvoerig te bekijken. Meestal wordt er binnen 10 seconden een eerste beeld gevormd, waarna er verder gelezen wordt of het cv wordt weggelegd. Bouw je cv daarom zo op dat de belangrijkste (en meest recente) informatie bovenaan staat, zodat je het snelst indruk maakt. Vaak is dat je werkervaring.

Terug naar boven

3. Kies of je wel of geen foto toevoegt

Veel mensen voegen een foto toe aan hun cv, maar dit hoeft zeker niet. Je wordt niet aangenomen of afgewezen op basis van een foto, maar op basis van de inhoud van je cv. Voeg je wel een foto toe, dan maakt het je cv wel wat opvallender en meer visueel. Als je besluit een foto toe te voegen aan je cv, kies dan niet voor een gekke vakantiefoto, maar voor een professionele profielfoto.

Terug naar boven

4. Vermeld de juiste gegevens

Een standaard onderdeel van ieder cv is de personalia. Voor de ontvanger van jouw cv is het handig om al jouw contactgegevens op een rijtje te hebben. Voeg altijd je naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer toe. Als je een LinkedIn-profiel hebt en die is ook helemaal op orde, voeg het linkje naar je profiel dan ook toe aan jouw personalia.

Terug naar boven

5. Maak een profieltekst over jezelf

Het is voor de ontvanger van jouw cv prettig als je beschrijft wat voor soort persoon je bent. Begin daarom je cv met een korte beschrijving van jezelf. Noem bijvoorbeeld dat je altijd enthousiast bent en veel bezig bent met het helpen van de mensen om je heen. Of laat weten dat je uitstekende planmatige vaardigheden hebt en je altijd naar constructieve oplossingen zoekt wanneer problemen zich voordoen. Vind je het lastig om zoiets over jezelf te schrijven? Vraag dan aan (ex-)collega’s, vrienden en familie wat ze jouw sterke punten vinden en hoe ze jou als persoon zouden beschrijven.

Terug naar boven

6. Maak een opvallend cv

Het hangt af van de organisatie waar je solliciteert, maar maak je cv niet te stoffig of te stijfjes. Bekijk allereerst goed de website van de organisatie waar je wilt werken. Oogt de website hip, of juist niet? Is de schrijfstijl vlot, kort en daadkrachtig, of is het meer zakelijk, wollig en uitgebreid? Probeer hier je cv op af te stemmen, door bijvoorbeeld wat opvallende kleuren te gebruiken die bepaalde elementen van je cv benadrukken. Wees wel voorzichtig, want je cv moet ook weer geen kermisattractie lijken. Je wilt opvallen tussen alle cv’s, maar alleen op een positieve manier. Bij een formele organisatie is het meer gepast om zakelijke kleuren te gebruiken dan bij een informele organisatie. Zwart, grijs en donkerblauw ogen vaak meer zakelijk, dan oranje, roze en groen. Je kunt ook de presentatie van je cv speelser presenteren door bijvoorbeeld een woordenwolk te gebruiken waarin de woorden staan die jou beschrijven. Of een grafiek of tabel van een aantal bijzondere presentaties. Sta bij iedere keuze die je maakt even stil bij hoe het op de ontvanger overkomt.

Terug naar boven

7. Gebruik de juiste termen

Veel organisaties hebben wel een ‘manusje van alles’ rondlopen, maar de functienaam verschilt per organisatie. Bij de ene organisatie wordt hij conciërge genoemd, en bij de ander facilitair manager. Een functienaam kan dus per organisatie verschillen, terwijl de kern van de werkzaamheden hetzelfde is. Neem de vacaturetekst nog eens goed door en gebruik de termen die in de vacaturetekst worden genoemd ook in jouw cv. Zo zorg je dat jouw cv naadloos aansluit bij de tekst en stijl van de vacature.

Terug naar boven

8. Maak meerdere cv’s

Voor iedere organisatie die je aanschrijft, kun je een nieuw cv maken. Iedere organisatie is anders, dus kan jouw cv ook iedere keer anders zijn. Het ene cv is meer formeel ingestoken en de ander speelt heel erg in op een specifieke term. Bij de ene organisatie is het belangrijk dat je specifieke vaardigheden hebt die je daarom extra uitlicht in je cv en bij een andere organisatie gaat het meer om de vraag of je in hun bedrijfscultuur past. Je past dus jouw cv aan op de baan die je aanschrijft. Je kunt natuurlijk wel gewoon van één basis-cv uitgaan die je steeds op specifieke onderdelen aanpast.

Terug naar boven

9. Laat zien wat je hebt bereikt

Jouw cv is een manier om je te laten zien. Je moet de ontvanger overtuigen van jouw kwaliteiten, ervaring en persoonlijkheid. Een belangrijk onderdeel van je cv is dan ook het delen van jouw prestaties. En als je dit in feiten kunt uitdrukken, des te beter! Denk bijvoorbeeld aan een coach die in de afgelopen drie jaar 33 mensen aan een nieuwe baan heeft geholpen. Of een tekstschrijver die meer dan 100 nieuwsartikelen heeft geschreven het afgelopen jaar. Maak van zo’n rijtje een mooi staatje dat opvalt in je cv, zodat het oog van de ontvanger daar snel naar toe wordt getrokken.

Terug naar boven

10. Ga zorgvuldig om met beeld

Als je honderden cv’s moet beoordelen, haak je waarschijnlijk snel af bij cv’s die veel tekst bevatten. Het is in sommige situaties dan ook helemaal geen slecht idee om gebruik te maken van beeldmateriaal. Wil je graag je hobby’s uitlichten, gebruik hier dan afbeeldingen voor. Denk bijvoorbeeld aan een icoontje van een boek, bal en muzieknoot. Hiermee geef je op een visuele manier aan dat je houdt van lezen, graag voetbalt en een instrument bespeelt.

Terug naar boven

11. Ga op zoek naar referenties

Referenties zijn altijd erg sterk en voegen echt wat toe aan je cv. Je geeft hiermee aan dat er mensen uit jouw werkomgeving zijn die graag willen vertellen wat ze van jou vinden, waar jij voor staat als collega en welke sterke vaardigheden jij bezit. Uiteraard moet je wel eerst vragen of ze bereid zijn om dit te doen, voordat je hun contactgegevens deelt in jouw cv. Denk goed na wie je hiervoor vraagt. Als je het aan je huidige baas vraagt, weet hij dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Of als je iemand van een andere afdeling als referentie opgeeft met wie je vooral veel hebt geborreld maar niet mee hebt samengewerkt, kan dat een verkeerd beeld geven als diegene gevraagd wordt om iets over jou te vertellen.

Terug naar boven

12. Zorg dat iemand meeleest met jouw cv

Laat iemand meekijken met je cv. Een frisse blik op jouw cv kan geen kwaad en wie weet worden er nog spelfoutjes uitgehaald. Of je krijgt nog een goede tip om een andere vaardigheid uit te lichten in je cv. Het kan van alles zijn! Iedere vorm van feedback is welkom. Je kunt uiteindelijk zelf afwegen welke wijzigingen je wel en niet doorvoert.

Terug naar boven