Digitalisering verandert ons werk

Volgens kenners staan we nog maar aan het begin van een technologische revolutie. Wat je daarvan merkt? Denk maar eens aan hoe je vroeger reizen boekte, contact met familie en vrienden onderhield, televisie keek of naar muziek luisterde. Nu gebruik je waarschijnlijk een app om te chatten met familie, luister je via streaming audio naar je favoriete artiesten, bekijk je series via abonnement-tv en boek je een hotelkamer online via een portal dat jou ‘de beste deals’ voorschotelt. En, de weg vinden doe met behulp van je smartphone. Zoals ons privé leven is veranderd door digitale technologie, is veel van het werk bij de gemeente dat ook. En dat blijft doorgaan. A&O fonds Gemeenten onderzocht de digitalisering en stelde daarover een publicatie samen. De link ernaar vind je onderaan dit artikel.

Welk werk verandert?
Werk dat op steeds dezelfde manier wordt uitgevoerd, is te automatiseren. Met andere woorden: routinewerk met veel herhaling en vaste patronen kan verdwijnen en door machines worden overgenomen. Dat raakt veel banen bij de gemeente. Bijna de helft (43%) van de medewerkers van gemeenten heeft nu een baan die gaat veranderen en/of waarbij routinematige werkzaamheden verdwijnen. 

Het snelst en het meest ingrijpend veranderen beroepen zoals:
•    Administratief medewerker
•    Medewerker servicedesk of frontoffice
•    Medewerker documentaire informatievoorziening
•    Parkeercontroleur
•    Medewerker publiekszaken
•    Baliemedewerker

Het goede nieuws
Door digitalisering verdwijnen bepaalde taken maar komen er ook nieuwe bij. Sommige taken worden ook belangrijker. Zo komt er bijvoorbeeld meer tijd en aandacht voor dienstverlening op maat voor inwoners. Ook al wordt de bulk van het werk straks door de machine gedaan, de mens blijft belangrijk om te monitoren of het allemaal goed gaat en in te grijpen als er dingen mis gaan. Het werk zal dus vaker een combinatie van mens en machine zijn, waarbij je het nodige moet organiseren en regelen. Dat zal meer vragen van je creativiteit en je vermogen om met andere mensen samen te werken.

Leren en ontwikkelen, maar hoe?
Nieuwe dingen bijleren hoort bij het leven. Ooit heb je leren fietsen, de bus pakken en misschien ook autorijden. Ook in het werk hoort nieuwe dingen leren erbij. Omdat digitalisering een steeds grotere rol krijgt in ook jouw werk, is het belangrijk om nieuwe kennis op te doen en bij te blijven. In vaktaal noemen we dat ‘upskilling’. Dat geeft goed aan waar het om draait: je werk wordt uitdagender en meer ’skills’ zijn nodig om dat goed te kunnen blijven doen. Je kunt ook vaardigheden leren om over te stappen naar ander werk. De vakterm daarvoor is ‘reskilling’. 

Nog meer goed nieuws
Word je onzeker van het idee van trainingen en examens? Ben je ook niet echt een boekenwurm? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Wetenschappers onderzochten hoe mensen leren en ontdekten dat je 70% van wat je leert, oppikt in het werk zelf. 20% leer je door uitwisseling met collega’s en slechts 10% door ‘officieel’ leren op een cursus of training. Je kunt dus ver komen door in het werk je oren en ogen open te houden. 

Je kan het!
Denk bij iets nieuws in je werk niet al te snel ‘dat leer ik nooit’. Je beseft het misschien niet direct, maar je hebt beslist veel kennis en vaardigheden opgedaan in de loop van de tijd. Ook dat heb je allemaal geleerd, dus vertrouw op jezelf. Denk maar eens terug aan hoe je ooit leerde lezen: in vele hele kleine stappen. Zo kun je jezelf helpen bij het leren van nieuwe dingen. Zoek daarvoor de manier van leren die jij het prettigste vindt. En begin met een eerste kleine stap. En daarna een volgende…

op allesuitjezelf.nl vind je veel voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Een coach nodig? Dat kan ook!

Kom in beweging
Verandering van werk is niets nieuws. Toen bij NS de kaartautomaten en daarna de OV-chip werden ingevoerd, moest een deel van de loketmedewerkers ander werk gaan doen. Ze gingen in een winkel werken of kozen bijvoorbeeld voor beveiligingswerk op de perrons. Allemaal werk waarin je goed moet kunnen omgaan met mensen. 

Wat dat zegt? Jouw eigenschappen en vaardigheden die je gebruikt in je huidige werk, kun je vaak ook inzetten in ander werk. Misschien blijven er nu wel dingen onbenut waar je heel goed in bent. Bijvoorbeeld plannen, organiseren, gegevens analyseren of juist dingen samen doen met anderen. 

Ga dus voor jezelf na waar je goed in bent en wat je wilt ontwikkelen. Denk na over werk waar je die dingen kunt doen waar je echt blij van wordt. Kijk ook om je heen in het werk. Wat gebeurt er op andere afdelingen? Is er een bepaalde richting die je interessant vindt? Praat met anderen, want netwerken is ook belangrijk. Betrek ook je leidinggevende erbij. Van hem of haar mag je verwachten dat ze met je meedenken over je ontwikkelingsmogelijkheden. 

Tot slot de gouden tip: wees 70% van je tijd bezig met vandaag, 20% met morgen en 10% met de toekomst!

Kijk verder ...