Home | Kom in actie | Netwerken en solliciteren | Een perfect LinkedIn-profiel: hoe doe ik dat?

Een perfect LinkedIn-profiel: hoe doe ik dat?

Interessegebieden

Een mooie stap in je loopbaan? Dat kan niet zonder strak LinkedIn-profiel. Dit zijn onze 11 gouden tips.

Checklist LinkedIn: 11 gouden tips

  1. Zorg voor een goede profielfoto
  2. Kies een achtergrondfoto die bij je past
  3. Val op met een goede kopregel
  4. Maak een korte samenvatting
  5. Benadruk de juiste werkervaring
  6. Breng je opleidingen in kaart
  7. Maak gebruik van referenties
  8. Gebruik de 'ik ben beschikbaar'-knop
  9. Volg de bedrijven die jou interesseren
  10. Ga op zoek naar LinkedIn-groepen waar je bij wilt horen
  11. Verwijs naar je LinkedIn-profiel

1. Zorg voor een goede profielfoto

Het komt nog vaak voor dat mensen een vakantiefoto gebruiken als profielfoto op LinkedIn. LinkedIn is een zakelijk netwerk en daarom kun je maar beter een professionele foto gebruiken. Je hoeft niet meteen een foto te laten maken waarbij je in driedelig pak poseert. Een portretfoto tegen een neutrale achtergrond is vaak wel voldoende. Er zijn zelfs onderzoeken bekend waaruit blijkt dat 41% van de recruiters bij een slechte profielfoto op LinkedIn direct afhaakt. Zonde!

Een aantal do’s en don’ts op een rij:

  • Geen feestfoto’s.
  • Alhoewel je natuurlijk trots bent op je kinderen, is het voor een profielfoto op LinkedIn niet nodig en verstandig om een gezinsfoto te gebruiken. Zorg dat je alleen op de foto staat. Probeer niet mensen van je foto af te snijden, want dat gaat vaak mis of is niet mooi afgewerkt. Bespaar jezelf de moeite en kies voor een foto waar je alleen op staat.
  • Op een zakelijke foto is het belangrijk dat mensen je ogen kunnen zien. Zo kom je betrouwbaarder over. Kies dus niet voor een foto waar je met een zonnebril op staat. Probeer ook recht in de camera te kijken.
  • Gebruik een recente foto van jezelf. Het heeft geen zin om een foto van twintig jaar geleden te gebruiken, want waarschijnlijk lijk je daar inmiddels niet meer op. Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek, wil je niet dat ze vreemd opkijken omdat je er heel anders uitziet dan op de foto.
  • Glimlachen doet wonderen. Kies daarom voor een vriendelijke foto waar je lachend op staat.

Terug naar boven

2. Kies een achtergrondfoto die bij je past

Op LinkedIn heb je de mogelijkheid om een achtergrondfoto te plaatsen. Met deze foto kun je laten zien waar je voor staat. Wil je bijvoorbeeld laten zien dat je een echte Rotterdammer bent, gebruik dan een mooie foto van de haven van Rotterdam, of van de Erasmusbrug. Geef je wel eens een presentatie, gebruik dan een foto waarbij je voor een groep staat. Uiteraard is het ook hier belangrijk om een goede foto te gebruiken. Denk dus goed na over hoe jouw achtergrondfoto overkomt. Bekijk ook hoe je profielfoto in combinatie met je achtergrondfoto staat. Twijfel je? Vraag dan (ex-)collega’s, vrienden en familie om je foto te beoordelen.

Terug naar boven

3. Val op met een goede kopregel

Je hebt de kans om met één regeltje tekst (120 tekens) op te vallen tussen alle andere LinkedIn-gebruikers. Dit kun je maar beter doen, want bij al jouw activiteiten op LinkedIn wordt altijd je foto geplaatst met dat regeltje tekst. Heb je geen baan, zet er dan bijvoorbeeld bij dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Dat valt op. Zet er wel bij naar welke banen je op zoek bent, want op die zoekwoorden zoeken recruiters op LinkedIn. Heb je wel een baan, dan zet je er natuurlijk niet bij dat je op zoek bent naar een nieuwe baan, want dan weet je leidinggevende ook direct dat je weg wilt.

Voorbeelden van minder opvallende kopregels:

  • Teamleider bij gemeente Delft
  • Administratief medewerker bij gemeente Maastricht
  • Logistiek medewerker bij gemeente Utrecht

Voorbeelden van opvallende kopregels:

  • 833 mensen aan een nieuw paspoort geholpen | medewerker Publiekszaken gemeente Den Haag
  • Altijd enthousiaste teamleider met sociale antenne en mensenkennis | drink jij een kop koffie met mij?
  • Zeer ervaren senior inkoper met onderhandelingstalent zoekt nieuwe uitdaging | bel jij me als eerste?

Houd in je achterhoofd dat recruiters zoeken op verschillende termen om iemand voor een functie te vinden. Zorg ervoor dat je één van die termen in je kopregel opneemt, zodat ze je snel vinden tussen alle andere LinkedIn-profielen.

Terug naar boven

4. Maak een korte samenvatting

Veel mensen op LinkedIn gebruiken de functie ‘Samenvatting’ niet. Een gemiste kans! Recruiters willen weten wie je bent. Ze kunnen wel al veel informatie halen uit de rest van je LinkedIn-profiel, zoals werkervaring, opleidingen en vrijwilligerswerk, maar nog niks over jou persoonlijk. Wie ben je eigenlijk? Waar sta je voor? Wat zijn jouw sterke punten? Waarom ben jij aantrekkelijk voor andere werkgevers? Het is niet altijd makkelijk om over jezelf te schrijven, maar probeer het wel. Zet er bijvoorbeeld een mooi resultaat in waar je trots op bent.

Terug naar boven

5. Benadruk de juiste werkervaring

Uiteraard moet op je online-cv een volledig overzicht te zien zijn van jouw werkervaring. Dat is tenslotte de meest relevante informatie voor een toekomstige werkgever. Zorg dat je iedere functie die je hebt bekleed apart noemt. Als je al twintig jaar werkt bij dezelfde werkgever, maar je hebt wel diverse functies gehad, werk je ze op je LinkedIn-profiel allemaal uit. Geef zo secuur mogelijk aan van wanneer tot wanneer je de functie hebt uitgevoerd. Zet er ook altijd bij welke werkzaamheden je had, wat je hebt bereikt, welk succes je hebt behaald etc. Probeer zo volledig mogelijk te zijn, je weet nooit naar welke kwaliteiten een recruiter specifiek naar op zoek is.

Terug naar boven

6. Breng je opleidingen in kaart

Bij een online-cv hoort natuurlijk ook een overzicht aan opleidingen die je hebt gevolgd. Ook als je een opleiding niet hebt afgemaakt, voeg je die toch toe. Vermeld er ook bij waarom je een opleiding niet hebt afgemaakt. Zorg ook hier voor een volledig overzicht en zet er per opleiding bij welke hoogtepunten je hebt gekend, of specifieke (keuze)vakken je hebt gevolgd.

Terug naar boven

7. Maak gebruik van referenties

Op LinkedIn kun je mensen vragen om een aanbeveling over jou te schrijven. Dit is een waardevolle toevoeging aan je LinkedIn-profiel. Het zegt namelijk enorm veel als (ex-)collega’s jou aanbevelen en beschrijven waarom ze zo prettig met je hebben samengewerkt. Het geeft ook een persoonlijk tintje aan jouw profiel, dus benut deze mogelijkheid. Voordat een aanbeveling wordt geplaatst, zie je altijd eerst nog even wat er over jou is geschreven. Dit kun je goed- of afkeuren voordat het geplaatst wordt.

Terug naar boven

8. Gebruik de ‘Ik ben beschikbaar’-knop

Er is een speciale ‘Ik ben beschikbaar’-knop, waarmee je aangeeft dat je open staat voor een nieuwe baan. Alleen recruiters kunnen zien of jij die knop aan hebt staan. Als je deze knop dus aanzet, zien jouw collega’s dat niet. LinkedIn garandeert overigens geen 100% zekerheid, want het kan natuurlijk zijn dat recruiters die gebonden zijn aan de organisatie waar je momenteel werkt, kunnen zien dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Ga hier dus zorgvuldig mee om!

Wil je de knop aanzetten?

  • Klik op jouw profielfoto rechtsboven in het menu binnen je LinkedIn-profiel.
  • In het dropdownmenu dat verschijnt, klik je op ‘Instellingen en privacy’.
  • Klik links in het menu op ‘Voorkeuren voor het zoeken naar een baan’.
  • Kies voor ‘Recuiters laten weten dat u beschikbaar bent voor carrièrekansen’.
  • De knop staat standaard op ‘Nee’. Klik hierop en jouw keuze wordt direct opgeslagen.

Terug naar boven

9. Volg bedrijven die jou interesseren

Ben je specifiek geïnteresseerd in een aantal bedrijven, dan kun je ze volgen op LinkedIn. Je krijgt dan automatisch alles in je tijdlijn te zien dat met die bedrijven te maken heeft. Welke bedrijven je volgt, wordt ook getoond in je LinkedIn-profiel. Dat is daardoor zichtbaar voor anderen. Je laat dus aan anderen zien in welke bedrijven je geïnteresseerd bent.

Terug naar boven

10. Ga op zoek naar LinkedIn-groepen waar je bij wilt horen

Er zijn verschillende soorten LinkedIn-groepen waar je je voor kunt aanmelden. De ene groep is open en de ander gesloten. In het laatste geval beoordeelt de beheerder of je bij de groep mag komen. Zo zijn er veel gemeenten in Nederland die een eigen LinkedIn-groep hebben. Dit geldt ook voor sommige functies. Ga eens op zoek naar specifieke groepen waar jij in geïnteresseerd bent, meld je aan en blijf op de hoogte.

Terug naar boven

11. Verwijs naar je LinkedIn-profiel

Nu je LinkedIn-profiel compleet is, moet je niet vergeten om een link te plaatsen in je cv. Het linkje kun je bijvoorbeeld toevoegen aan je personalia. Zo zorg je ervoor dat je LinkedIn-profiel goed aansluit bij je cv. Zorg er wel voor dat de informatie in je cv overeenkomt met de informatie in je LinkedIn-profiel. Vergeet niet om de link in je cv te testen voordat je jouw cv verstuurt!

Terug naar boven