Voeg toe aan Mijn acties
Target ID:



#content_page# Title:




Stapsgewijs je eigen arbeidsmarkt benutten: interview met Aaltje Vincent

Sollicitatie- en netwerkgoeroe Aaltje Vincent helpt al jaren mensen aan een beter cv, volledig LinkedIn-profiel en meer zelfvertrouwen. Ga jij ook aan de slag?

En stuk gewilder op de arbeidsmarkt, wie wil dat nu niet? ‘Om daar voor te zorgen, begin je bij jezelf,’ zo geeft Aaltje Vincent aan. Zij is dé sollicitatie- en netwerkgoeroe van Nederland. In haar boek Jobmarketing 3.0 - Jouw arbeidsmarkt: nu zichtbaar, straks nieuw werk vertelt ze over hoe je jezelf verkoopt en aantrekkelijker maakt op de arbeidsmarkt.

Hoe ziet jouw eigen loopbaan eruit?

“Ik heb marketing en communicatie gestudeerd. In 1988 werkte ik als marktonderzoeker bij Van Nelle. Dat ging helaas niet zo goed. Toen Van Nelle werd overgenomen door Douwe Egbers werd ik terecht ontslagen. Het zat nog niet zo mee met mijn carrière. Omdat ik graag een goede stap maken in mijn loopbaan kreeg ik outplacementbegeleiding. Via mijn actieve netwerkactiviteiten kwam ik bij een startend outplacementbureau te werken. Daar werkten loopbaancoaches en therapeuten die met klanten gingen kijken wie ze zijn, wat ze kunnen en welk werk ze willen. Ik gaf klanten vervolgens cv-, sollicitatie- en netwerktips. Ik leerde ze hoe ze zichzelf beter konden verkopen aan de hand van die middelen. Het was toen eigenlijk maar een deel van mijn werk, maar ik merkte al snel dat ik hier goed in was. Zo werd het echt mijn vak en mijn passie om ervoor te zorgen dat mensen zich zichtbaar laten maken.”

Quote: “Mensen doen zichzelf tekort en blijven onzichtbaar. Zonde!”

Waarom ben je boeken gaan schrijven?

“Ik werd in 2007 benaderd door een uitgever om mijn eerste boek te schrijven: Jobmarketing - Werk vinden: zo pak je het aan. Het was een regelrechte hit, waardoor er twee jaar later een vervolg volgde: Solliciteren via LinkedIn. Op dat moment was LinkedIn lang niet zo groot als dat het nu is en er waren ook nog niet veel boeken over geschreven. Ik wist hoe mensen LinkedIn gebruikten om naar werk te zoeken, maar ik wist nog niet hoe recruiters LinkedIn gebruikten om mensen te vinden. Samen met Jacco Valkenburg, recruiter en trainer in recruitment, is het boek tot stand gekomen. Het werd een bestseller! Het boek wordt zelfs nog steeds herdrukt. Bij iedere herdruk wordt het boek weer geactualiseerd. Hierna volgden nog de boeken Jobmarketing 2.0 - Werk vinden: zo pak je het aan, Werk vind je met social media: de nieuwe manier van solliciteren, Het grote sollicitatiewerkboek, Careermanagement via LinkedIn, Sollicitatiegesprekken doe je zo en het laatste boek Jobmarketing 3.0 - Jouw arbeidsmarkt: nu zichtbaar, straks nieuw werk. Ik heb dus in 11 jaar 8 boeken geschreven.”

Quote: “Ik weet precies hoe mensen LinkedIn gebruiken om een nieuwe baan te zoeken, maar ook hoe recruiters mensen vinden voor nieuwe banen”

Wat is jobmarketing precies?

“Jobmarketing is een proces, waarmee je bewust leert omgaan met jouw eigen arbeidsmarkt. Jobmarketing is van toepassing als je nieuw werk wilt vinden, of dat nu bij een andere werkgever is of bij je huidige werkgever. Maar ook als je nog niet op zoek bent naar een nieuwe baan, is het slim om met jobmarketing aan de slag te gaan. Je zet jezelf namelijk goed in de (arbeids)markt, weet wat je wilt, waar je naar toe wilt groeien en hoe je dat moet doen. Jobmarketing zet je onder andere aan om:

  • jezelf als oplossing te zien en weten wat je toegevoegde waarde is;
  • je eigen online zichtbaarheid optimaal in te zetten;
  • je eigen arbeidsmarkt ‘in te stappen’ in plaats van af te wachten of er een vacature voorbij komt.

Jobmarketing bestaat uit drie fasen:

  1. Arbeidsmarktklaar zijn en weten hoe jouw eigen arbeidsmarkt werkt.
  2. Aan de sollicitatietafel komen.
  3. Het sollicitatiegesprek.

In mijn boeken ga ik hier dieper op in, maar het is inmiddels een bewezen concept. Onthoud jezelf niet van een mooie nieuwe stap, of om je eigen arbeidsmarkt te kennen. Je kunt er zoveel meer uithalen dan je nu waarschijnlijk doet!”

Wat maakt jobmarketing zo’n populair onderwerp?

“Door de crisis in 2008 werd jobmarketing een zeer populair onderwerp. Veel mensen hadden geen baan meer en moesten tegen elkaar opboksen om die paar banen te krijgen die er nog wel waren. Een krappe markt met een hoge werkloosheid ontstond. LinkedIn was, en is, de perfecte tool om jezelf zichtbaar te maken en op te vallen tussen de andere kandidaten. LinkedIn speelt dan ook een belangrijke rol in goede jobmarketing. Nu de crisis ten einde is, zie je dat jobmarketing nog steeds erg populair is.”

Wat is de kernboodschap van je meest recente boek Jobmarketing 3.0 - Jouw arbeidsmarkt: nu zichtbaar, straks nieuw werk?

“Je moet een oplossing zijn voor een werkgever. Dat is het uitgangspunt voor iedere werknemer. Ben je geen oplossing, dan heb je geen werk. Dus niet ‘ik zoek werk en ik reageer op een vacature’, maar ‘ik ben goed in deze dingen en dat los ik voor je op. Je moet bij mij zijn’. Dit kun je gebruiken in zowel je huidige baan als in een nieuwe. Wil je namelijk van baan wisselen, dan moet je juist weten waarom jij een oplossing bent voor je nieuwe werkgever. En daar gaan de eerdere genoemde drie fasen aan vooraf.”

Wanneer ben je een oplossing voor een werkgever?

“Je moet een oplossing zijn die realistisch is, maar je moet zelf ook vooral vinden dat je er heel goed in bent. Als je dat niet vindt, waarom zou een ander dat dan geloven? En je moet vooral ook pretlichtjes in je ogen krijgen als je het hebt over datgene waar jij goed in bent en wat je leuk vindt om te doen. Ben je een oplossing waar geen vraag naar is, dan ben je niet de juiste oplossing. Door testen te doen als de TalentSpiegel, Arbeidsmarktscan en de Opleidingen- en beroependatabase ontdek je waar jouw talenten liggen, wat je met jouw talenten kan en welke kans je daarmee maakt op de arbeidsmarkt. Je krijgt ook een blik in de toekomst: wat kan je met jouw talent en beroep in de toekomst. Veel banen verdwijnen door robotisering, digitalisering en automatisering. Als je constateert dat dit op jou van toepassing is, moet je dus aan de slag. Denk aan het volgen van cursussen en je laten bijscholen.”

Quote: ”Als je denkt een oplossing te zijn voor een functie die steeds schaarser wordt, ben je geen goede oplossing”

Wat is wat jou betreft dé tip om een nieuwe baan te vinden?

“De belangrijkste stap, en ook vaak de moeilijkste, is het drinken van een kopje koffie met een vreemde. Als je eenmaal weet welke baan je wilt, ga je met mensen praten. Doe dit sowieso met je loopbaancoach, maar vraag ook mensen die nu het beroep uitoefenen die jij wilt gaan uitvoeren. Het is vaak eng om te vragen, maar bedenk je dat veel mensen graag praten over hun werk, hulp bieden en advies geven. Probeer het je maar eens voor te stellen: als iemand jou vraagt om te vertellen over je baan en om advies vraagt, wil je diegene toch ook graag helpen? Als je binnen je huidige organisatie mogelijkheden ziet voor een nieuwe baan, vraag je de collega’s van die afdeling of ze een keer een kopje koffie met je willen drinken. Maar ook als je bij een hele andere organisatie wilt gaan werken, kun je gerust vragen of iemand een kop koffie met je wil drinken. Zo win je belangrijke informatie in over het vak en kun je besluiten of jij jezelf in een soortgelijke functie ziet. Is het antwoord ja, dan heb je direct al een goede voorbereiding achter de rug door dat kopje koffie.”

Quote: “Drink een kop koffie met iemand die de baan heeft die jij ook wilt uitoefenen”

Hoe ziet een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek eruit?

“Als je eenmaal gesprekken hebt gevoerd en informatie hebt ingewonnen over de functie die je wilt uitvoeren, moet je aan tafel komen bij een potentiële werkgever. Nieuw werk betekent vaak ‘uit je comfort zone stappen’ en gedrag vertonen dat je nooit eerder hebt vertoond. Dat is altijd heel moeilijk. Ook al snap je alles van de functie, het is gewoon spannend. Schakel alle bronnen in die er zijn. Kijk bijvoorbeeld video’s over beroepen, vraag aan je collega’s of klanten wat ze goed vinden aan jou en je werk, breng in kaart wat je sterktes en zwaktes zijn. Op deze manier bereid je je goed voor op een gesprek. Het geeft meer zelfvertrouwen.”

Ben je geïnteresseerd in het boek van Aaltje Vincent? Bestel het boek dan direct.

Iedere maandagochtend tussen 09.00 en 10.00 uur houdt Aaltje Vincent een telefonisch spreekuur. Stel haar al je loopbaanvragen. Je krijgt haar persoonlijk aan de telefoon. Als ze in gesprek is, belt ze je later terug. Bel 06 304 468 27.

Vragen die Aaltje Vincent krijgt:

  • Hoe maak ik een carrièreswitch?
  • Wat zet ik op mijn LinkedIn-account?
  • Ik heb meerdere sollicitaties lopen. Wat moet ik daarover zeggen?
  • Er wordt naar mijn huidige salaris gevraagd, maar moet ik dat wel noemen?
  • Mijn loopbaancoach zegt het ene, iemand anders zegt weer dat en mijn buurman zegt weer dit. Wat moet ik doen?
    • Als antwoord daarop zegt Aaltje altijd: je moet doen wat werkt in jouw markt. Jij bent een oplossing.

Kijk ook naar ...